p

Brecht og Dødssynderne:

Medvirkende:
Radmila Rajic: sopran
Martin Palsmer: baryton
René Visgaard Bjerregaard: tenor
Jakob Knudsen Pedersen: tenor
Jonas Holst: baryton

Pressen skrev:
"Holdet bag "Brecht og Dødssynderne" skal have ros for at vælge Brecht. Aftenens højdepunkt var helt afgjort den bosniskfødte sopran Radmila Rajic, som den centrale figur, Anna. Stor udstråling.
Men også tenoren Jakob Knudsen Pedersen brændte kraftigt igennem i koret."
Arbejderen

"Det er svært ikke at blive imponeret over ambitionsniveauet i ”Brecht og dødssynderne” som Copenhagen Chamber Performance præsenterer i teatersalen i Krudttønden af Bertolt Brecht og Kurt Weill.

Radmila Rajic er kunstnerisk leder af Copenhagen Chamber Performance, der blev stiftet i 2011 og har som sit erklærede mål at etablere en alternativ platform for musikere, hvor musikdramatiske projekter, nyskreven musik, kendte operaer i nye former og kammerkoncerter er kernen i foreningens virke. Det lever forestillingen med sit imponerende kunstneriske niveau i høj grad op til

Anna I og II synges af Radmila Rajic, der både kan føre sig og synge så det er en fryd. Hendes stemme slår ud i lys lue og brænder højt og klart gennem forestillingen."

 

I 2016 er der gået 60 år siden Brechts død.

Denne teaterkoncert sætter fokus på Brecht og hans tid i Danmark, Svendborg 1933-1939. Igennem hans digte ”Svendborg Digte” drages parallel til vor tid, hvor flugt og krige fylder rigtig meget i verden.

Digtene flettes ind i Brechts store værk ”De Syv Dødssynder” som K. Weill satte i musik.

”De Syv Dødssynder” er historien om søstrene Anna I og Anna II,den gode og den onde, egentlig én og samme person, som i sin tilværelse - forestillingen - gennemgår en række prøvelser og udfordringer.
Anna I og II drager af sted til de store amerikanske byer for at tjene penge til det familiehus, der skal bygges i Louisiana.
Anna genfortæller hvad hun oplever hver gang, hun kommer til en ny by. Familien følger med og synger (reciterer) deres kommentarer. Hvis man er for god af sig og følger sin samvittighed, så kan man ikke klare sig. Men Anna I og Anna II, lærer at jonglere sig igennem disse prøvelser og formår at skaffe pengene, så huset kan bygges. Men vender tilbage forandret for altid.

Forestillingen er en satirisk skildring af det kapitalistiske samfund. Hvad er værd at opgive for at opnå et bedre liv og for hvilken pris mister man sin integritet undervejs?
Brecht stiller spørgsmålene, og vi må selv finde svarene.

Synderne har hver sin karakteristisk: hovmod, griskhed, nydelsessyge, misundelse, frådseri, vrede og ladhed.

Om det er alle eller et par af dødssynderne, vi begår igennem livet, er egentlig lige meget. Bare det at vi begår nogle, er det der gør os til mennesker.




 

 



p p
p
p
p
p